1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Folketrygdloven
  4. § 8-19
§ 8-19

Beregning av arbeidsgiverperiode

Gjeldende ordlyd i folketrygdloven § 8-19. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Lov
Sist endret
1. okt 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Folketrygdloven § 8-19Arbeidsgiveren skal betale sykepenger i et tidsrom på opptil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet (sykefraværsdag), og som arbeidsgiveren plikter å betale sykepenger for, se § 8-18 . Dersom arbeidstakeren er delvis sykmeldt av lege, regnes likevel arbeidsgiverperioden fra den første fraværsdag arbeidstakeren var delvis sykmeldt. Når det er gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode. Når arbeidsgiveren har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, skal det ikke inntre noen ny arbeidsgiverperiode ved sykdom som inntreffer innen 16 dager etter at vedkommende arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet. Endret ved lover 19 des 1997 nr. 99 (ikr. 1 apr 1998), 22 des 1999 nr. 108 , 21 des 2000 nr. 125 (ikr. 1 jan 2001).

Endringer i denne paragrafen

folketrygdloven
Folketrygdloven: 89 paragrafer har fått ny ordlyd
1. januar 2027

Naboparagrafer

Forrige
§ 8-18: Sykepenger fra arbeidsgiveren
214 ord
Neste
§ 8-20: Risiko for særlig stort sykefravær eller svangerskapsrelatert sykefravær
146 ord
Oversikt
Alle 544 paragrafer i folketrygdloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 8-19 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Lov om folketrygd (folketrygdloven) (LOV-1997-02-28-19) § 8-19, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 8-19 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 8-19Kom i gang