1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 10-42-3
§ 10-42-3

Overføring av skjerming mellom virksomheter

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 10-42-3. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 10-42-3Ubenyttet skjerming, jf. skatteloven § 10-42 niende ledd, kan overføres mellom deltakerlignede selskaper når begge selskapene driver virksomhet innenfor ett eller flere av følgende områder alminnelig gårdsbruk og bierverv knyttet til dette, reindrift og bierverv knyttet til denne, jf. skatteloven § 14-82 , alminnelig gårdsbruk, skogbruk og uttak av sand, grus, stein og torv fra eiendommen når den samlede årlige virksomheten ikke overstiger tre normalårsverk, alminnelig gårdsbruk, skogbruk og fiske og fangst når den samlede årlige virksomheten ikke overstiger tre normalårsverk. det er høy grad av innholdsmessig og økonomisk nærhet mellom selskapene. Ved vurderingen legges blant annet vekt på om det er nyttet felles anlegg, driftsmidler, personale, regnskap og finansiering og om selskapene kompletterer hverandre med sikte på å gi et tilbud av varer og tjenester som hører sammen. bokstav a og b gjelder tilsvarende når en eller flere av virksomhetene drives som enkeltpersonforetak. Tilføyd ved forskrift 9 sep 2005 nr. 1042 (fom inntektsåret 2006).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 10-42-2: Avkortning av skjermingsgrunnlaget i stiftelsesåret
39 ord
Neste
§ 10-42-4: Fradrag i utdeling for skatt på grunnrenteinntekt
33 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 10-42-3 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 10-42-3, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 10-42-3 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 10-42-3Kom i gang