1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 10-44-1
§ 10-44-1

Særregler ved endring av fastsettingsmåte fra brutto- til nettofastsetting

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 10-44-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 10-44-1(1) For deltaker som har endret fastsettingsmåte fra brutto- til nettofastsetting i forbindelse med skattereformen 1992, og som pr. 31. desember 1991 hadde rett til oppregulering av inngangsverdien på eiendel som tilhørte selskapet, gjelder følgende: Deltakeren kan på det tidspunkt selskapet realiserer eiendelen kreve fradrag for differansen mellom sin andel av den oppregulerte verdien og sin skattemessig bokførte verdi på eiendelen pr. 31. desember 1991. (2) Fradraget etter første ledd gis ved at beløpet føres på deltakerens gevinst- og tapskonto etter skatteloven § 14-45 . (3) Ved overføring av andel følger rettighet etter første ledd andelen. Endret ved forskrifter 21 des 2005 nr. 1659 (fom inntektsåret 2005), 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 10-43-1: (Opphevet fom inntektsåret 2015 ved forskrift 19 des 2014 nr. 1890 .)
0 ord
Neste
§ 10-44-2: Skattemessig oppløsning
164 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 10-44-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 10-44-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 10-44-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 10-44-1Kom i gang