1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 10-68-3
§ 10-68-3

Foreløpig beregning av tilbakeholdt beskattet inntekt for selskapet

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 10-68-3. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 10-68-3(1) Endring i selskapets beskattede inntekt for det enkelte år beregnes på grunnlag av selskapets skattepliktige overskudd i inntektsåret, beregnet i samsvar med skatteloven § 10-65 . Ved skattemessig underskudd i inntektsåret, settes årets skattepliktige overskudd til kroner 0,-. Overskuddet reduseres med avsatt utbytte, utbetalt utbytte som ikke er kommet til fradrag tidligere år og betalt selskapsskatt i utlandet. (2) Endring i det norsk-kontrollerte utenlandske selskapets tilbakeholdte beskattede kapital fordeles på aksjene i selskapet etter pålydende. Tilføyd ved forskrift 9 sep 2005 nr. 1042 (fom inntektsåret 2006).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 10-68-2: Gevinst og tap ved realisasjon av aksje
95 ord
Neste
§ 10-68-4: Individuelle korreksjoner på deltakeren
206 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 10-68-3 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 10-68-3, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 10-68-3 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 10-68-3Kom i gang