1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 11-20-1
§ 11-20-1

Anvendelsesområde for bestemmelsene om skattefri omdanning

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 11-20-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 11-20-1(1) Med omdanning menes endring av et selskap eller foretaks juridiske form, der all virksomhet og det vesentligste av tilhørende eiendeler og gjeld i selskap eller foretak overføres til et nystiftet selskap som har en annen juridisk form. (2) Bestemmelsene i denne forskrift § 11-20 gjelder skattefri omdanning til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap av: enkeltpersonforetak, virksomhet drevet av kommune eller fylkeskommune, interkommunalt selskap, deltakerlignet selskap som omfattes av skatteloven § 10-40 , samvirkeforetak, statsforetak, norskregistrert utenlandsk selskap skattepliktig etter skatteloven § 2-2 første ledd e. (3) Bestemmelsene og prinsippene i denne forskrift § 11-20 gjelder tilsvarende så langt de passer ved omdanning fra enkeltpersonforetak til deltakerlignet selskap som omfattes av skatteloven § 10-40 . Endret ved forskrifter 16 feb 2012 nr. 155 (fom inntektsåret 2012), 24 mai 2013 nr. 517 (fom inntektsåret 2013).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 11-2-1: Innfusjonering av aksjeselskap i borettslag
20 ord
Neste
§ 11-20-2: Hovedregel
57 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 11-20-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 11-20-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 11-20-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 11-20-1Kom i gang