1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 11-21-6
§ 11-21-6

Vederlaget for overført eiendel

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 11-21-6. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 11-21-6(1) Samlet vederlag må være lovlig etter de selskaps- og regnskapsrettslige regler som gjelder for overføringer innen konsernet. (2) Består vederlaget helt eller delvis av aksjer som utstedes i det mottakende selskap, skal kostpris ved skattefastsettingen på det overdragende selskaps hånd settes lik pålydende, eventuelt med tillegg av overkurs som er tillagt det mottakende selskaps reservefond. Tilsvarende beløp vil utgjøre innbetalt aksjekapital i det mottakende selskap i forbindelse med overføringen i forhold til skatteloven § 10-11 annet ledd. I den utstrekning fordring som stiftes ved overføringen senere omgjøres til aksjekapital i det mottakende selskap, skal disse aksjenes samlede pålydende være lik pålydende av fordringen. Endret ved forskrift 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 11-21-5: Overføring av skattemessige forpliktelser og skatteposisjoner
61 ord
Neste
§ 11-21-7: Sikkerhetsstillelse for skatt
75 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 11-21-6 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 11-21-6, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 11-21-6 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 11-21-6Kom i gang