1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 12-12-6
§ 12-12-6

Middelverdiberegningen

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 12-12-6. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 12-12-6(1) Eiendelenes verdi skal fastsettes til gjennomsnittet av verdien ved inntektsårets begynnelse (inngående verdi) og verdien ved inntektsårets avslutning (utgående verdi). Dette gjelder også når skattyteren er gitt anledning til å benytte avvikende regnskapsår. (2) Inngående verdi i virksomhet som har startet i inntektsåret skal fastsettes etter åpningsstatus. (3) Utgående verdi i virksomhet som har opphørt i inntektsåret skal fastsettes etter avslutningsstatus. (4) Er virksomheten drevet en del av inntektsåret, skal skjermingsgrunnlaget reduseres tilsvarende, regnet etter antall hele måneder virksomheten har vært drevet. Tilføyd ved forskrift 9 sep 2005 nr. 1042 (fom inntektsåret 2006).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 12-12-5: Valgadgang med hensyn til verdsettelsesmetode
62 ord
Neste
§ 12-12-7: Middelverdiberegningen etter verdien på andre tidspunkter enn ved inntektsårets begynnelse og slutt
192 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 12-12-6 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 12-12-6, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 12-12-6 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 12-12-6Kom i gang