1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 14-5-11
§ 14-5-11

Ny virksomhet

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 14-5-11. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 14-5-11(1) Ved vurderingen av om det foreligger ny virksomhet som nevnt i skatteloven § 14-5 fjerde ledd d i en tidligere etablert virksomhet, skal det blant annet legges vekt på hvorvidt det har skjedd vesentlige endringer med hensyn til arten av varer og tjenester som produseres og omsettes, kundekrets, produksjonsmetoder, omløps- og anleggsmidler. (2) Det foreligger ikke ny virksomhet når en tidligere drevet virksomhet i det vesentligste drives videre i nyetablert virksomhet med samme eiere. Tilsvarende gjelder virksomhet som i det vesentlige videreføres etter en omdannelse eller omorganisering, for eksempel ved fusjon eller fisjon av selskaper eller etter konkurs. (3) Når virksomheten anses for å være en videreføring av tidligere drevet virksomhet, kan nedskrivning skje etter skatteloven § 14-5 fjerde ledd b og c. Beregning av nedskrivningsbeløp skjer på grunnlag av den tidligere virksomhetens erfaringsmateriale.

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 14-5-10: Faktortall
17 ord
Neste
§ 14-5-12: Etableringsåret
18 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 14-5-11 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 14-5-11, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 14-5-11 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 14-5-11Kom i gang