1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 14-5-13
§ 14-5-13

Unntak ved ikke tapsutsatt omsetning

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 14-5-13. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 14-5-13(1) Skattytere som har etablert ny virksomhet, har ikke adgang til nedskrivning på kundefordringer etter skatteloven § 14-5 fjerde ledd d når mer enn 50 prosent av kredittsalget skjer til: samvirkeorganisasjon hvor skattyter er medlem, norsk og utenlandsk selskap innen konsern med eierforhold som nevnt i aksjeloven § 1-3 og allmennaksjeloven § 1-3 , eller det offentlige, eller offentlig eid virksomhet hvor stat eller kommune kan pålegges å dekke kreditorene. (2) Det er ikke adgang til nedskrivning etter skatteloven § 14-5 fjerde ledd d på kundefordringer oppstått i virksomhet som er særskattepliktig etter petroleumsskatteloven.

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 14-5-12: Etableringsåret
18 ord
Neste
§ 14-5-20: Omvurderingskonto
128 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 14-5-13 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 14-5-13, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 14-5-13 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 14-5-13Kom i gang