1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 14-62-2
§ 14-62-2

Avskrivningssatser

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 14-62-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 14-62-2(1) Det anvendes følgende avskrivningssatser: Kontormaskiner, verktøy, rekvisita o.l.: 20 prosent. Større data-anlegg, instrumenter, inventar, biler, vogntog o.l., rullende og faste maskiner og materiell med kostpris under 2 millioner kroner: 12 prosent. Rullende og faste maskiner og materiell, herunder dykkerutstyr, sveisestasjoner, kraner, pumper, kompressorer o.l., så fremt driftsmidlet har en kostpris på minst 2 millioner kroner: 10 prosent. Fly, helikopter o.l., spesialfartøyer benyttet i oljesektoren slik som dykkerfartøyer og fjernstyrte undervannsfartøyer: 7 prosent. Skip og fartøyer som ikke går inn under gruppe d, herunder passasjerskip og frakteskip bygget for spesialfart, rørleggingsfartøyer, rigger, floteller, lektere: 4 prosent. (2) Dersom driftsmidlet har inntaksverdi lavere enn 30 000 kroner, kan inntaksverdien føres til fradrag i inntaksåret. Endret ved forskrift 23 mai 2024 nr. 814 (med virkning fra inntektsåret 2024).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 14-62-1: Anvendelsesområde for bestemmelsene om lineær avskrivning
56 ord
Neste
§ 14-62-3: Endring av avskrivningssatsen ut fra særlige forhold
141 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 14-62-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 14-62-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 14-62-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 14-62-2Kom i gang