1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 16-29-20
§ 16-29-20

Anvendelsesområde for bestemmelsene om den alternative fordelingsmetoden

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 16-29-20. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 16-29-20(1) Bestemmelsene i § 16-29 del B i denne forskrift gjelder ved: Fastsettelse av norsk skatt på skattyters øvrige inntekter når vedkommende oppebærer inntekt fra utlandet som etter skatteavtale eller annen folkerettslig overenskomst er unntatt fra skattlegging i Norge og alternativ fordeling etter avtalen kan anvendes, eller lønnsinntekt fra utlandet som er unntatt fra skattlegging i Norge i henhold til skatteavtale eller annen folkerettslig overenskomst og avtalen har progresjonsforbehold. Fastsettelse av norsk skatt når skattyter oppebærer inntekt fra utlandet som gir rett til skattenedsettelse i henhold til en skatteavtale, eller lønnsinntekt opptjent ved arbeidsopphold utenfor riket som gir rett til skattenedsettelse i henhold til skatteloven § 2-1 tiende ledd. (2) Dersom skattyter både har inntekt som omfattes av reglene om fradrag i norsk skatt for skatt betalt i fremmed stat i skatteloven § 16-20 flg. og inntekt som omfattes av bestemmelsene i § 16-29 del B i denne forskrift, skal nedsettelsen av norsk skatt etter reglene i § 16-29 del B i denne forskrift foretas før det beregnes maksimalt kreditfradrag etter skatteloven § 16-21 . (3) Inntekter som omfattes av bestemmelsene i § 16-29 del B i denne forskrift, skal verken tas med i globalinntekten eller i utenlandsinntekten ved beregningen av det maksimale kreditfradrag i skatteloven § 16-21 . Tilføyd ved forskrift 9 okt 2000 nr. 1054 (fom inntektsåret 2000). Endret ved forskrifter 19 nov 2003 nr. 1357 (fom inntektsåret 2003), 15 nov 2005 nr. 1284 (fom inntektsåret 2005), 14 nov 2007 nr. 1256 (fom inntektsåret 2007), 18 juni 2009 nr. 667 (fom inntektsåret 2009), 8 okt 2012 nr. 956 (fom inntektsåret 2012, tidligere § 16-28-20).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 16-29-11
50 ord
Neste
§ 16-29-21: Fastsettelse av det beløp som norsk skatt skal nedsettes med
84 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 16-29-20 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 16-29-20, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 16-29-20 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 16-29-20Kom i gang