1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 18-10-15
§ 18-10-15

Inngangsverdi for investeringer før inntektsåret 2024

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 18-10-15. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 18-10-15(1) I særlig beregnet selskapsskatt skal inngangsverdien for driftsmidler fastsatt etter skatteloven § 18-10 tredje ledd bokstav a nr. 3 c , avskrives etter skattelovens alminnelige regler. Ved oppjustering av avskrivningsgrunnlaget etter c og hvor samlet inngangsverdi overstiger 85 pst. av anskaffelsesverdien, skal tilsvarende reduksjon gjøres i inngangsverdiene for beregnet selskapsskatt. Reduksjonen fordeles da etter verdien i de ulike avskrivningsgruppene, som andel av samlet inngangsverdi for avskrivningsgruppene. (2) Aktiverte driftsmidler som ikke er avskrivbare, er ikke omfattet av skatteloven § 18-10 tredje ledd bokstav a nr. 3 c . Tilføyd ved forskrift 8 nov 2024 nr. 2711 (med virkning fra inntektsåret 2024).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 18-10-14: Tilordning av leveranse som skal verdsettes til kontraktsprisen etter § 18-10 annet ledd bokstav a nr. 2
Endret 12. september 2026 · 145 ord
Neste
§ 18-10-16: Rente ved skattlegging av vindkraftanlegg
67 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 18-10-15 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 18-10-15, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 18-10-15 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 18-10-15Kom i gang