1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 18-3-31
§ 18-3-31

Brudd på betingelser og avslutning av fastpriskontrakt som nevnt i § 18-3-29

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 18-3-31. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 18-3-31(1) Ved brudd på betingelsene som nevnt i § 18-3-29 , herunder krav om standard fastprisavtaler med sluttbruker og maksimalt prispåslag, verdsettes kraften som er avtalt levert til den aktuelle sluttbrukeren, til spotmarkedspris hos produsenten for inntektsåret og den resterende kontraktsperioden. Dersom kontraktsprisen for kraftvolumet er høyere enn spotmarkedsprisen, et inntektsår sett under ett, verdsettes kraften likevel til kontraktsprisen. (2) Første ledd gjelder ikke dersom en fastprisavtale med sluttbruker avsluttes. (3) Vederlag til en kraftprodusent ved avslutning eller endring av en fastpriskontrakt skal inngå i beregningsgrunnlaget for grunnrenteskatt. Vederlag fra kraftprodusent til kraftkjøper kommer til fradrag i beregningsgrunnlaget for grunnrenteskatt. Tilføyd ved forskrift 21 des 2022 nr. 2457 (med virkning fra og med inntektsåret 2023 og med virkning for kontrakter mellom kraftprodusent og strømleverandør inngått i 2022, 2023 og 2024 og for kraft som leveres fra og med 1 jan 2023).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 18-3-30: Verdsettelse for kraft levert etter skatteloven § 18-3 annet ledd a nr. 4 når spotmarkedspris er lavest
66 ord
Neste
§ 18-3-32: Uttaksprofil for kraft som skal verdsettes til kontraktsprisen etter § 18-3 annet ledd a nr. 4
73 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 18-3-31 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 18-3-31, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 18-3-31 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 18-3-31Kom i gang