1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 2-36-1
§ 2-36-1

Anvendelsesområde

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 2-36-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 2-36-1Forskningsstiftelse som mottar basisbevilgning fra Staten etter retningslinjer for statlig finansiering av forskningsinstitutter, er fritatt for formuesskatt på formuesobjekter som hovedsakelig benyttes i instituttets forskningsaktivitet. Som forskningsaktiviteter regnes grunnforskning, anvendt forskning og utviklingsarbeid. Finansielle eiendeler som aksjer mv. omfattes når disse har en særlig og nær tilknytning til forskningsaktiviteten. Slik særlig og nær tilknytning foreligger bl.a. for aksjer i selskaper som eier bygninger eller laboratorier som benyttes i forskningen mv. Skattefritaket gjelder videre for driftskapital i form av bankinnskudd, obligasjoner og andre likvide, finansielle eiendeler som stiftelsen eier, men ikke kapitalplasseringer på børs e.l. Fritaket etter foregående punktum er begrenset til en forholdsmessig andel som tilsvarer andelen av materielle og immaterielle eiendeler som hovedsakelig benyttes i instituttets forskningsaktivitet. Tilføyd ved forskrift 18 des 2008 nr. 1438 (i kraft 1 jan 2008).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 2-30-2: Salg av non-invasiv prenatal test (NIPT)
47 ord
Neste
§ 2-36-2: Beregning av skattefordelen
89 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 2-36-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 2-36-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 2-36-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 2-36-1Kom i gang