1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 2-36-4
§ 2-36-4

Anvendelse av skattefordelen til ikke-økonomiske aktiviteter

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 2-36-4. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 2-36-4(1) Fritak for formuesskatt er betinget av at et beløp som svarer til skattefordelen av fritaket nyttes til forskningsstiftelsens ikke-økonomiske aktiviteter. Som ikke-økonomisk aktivitet regnes i denne sammenheng bl.a. utdannelse med sikte på flere og bedre kvalifiserte menneskelige ressurser, utføring av uavhengig forskning og utvikling med sikte på å erverve mer kunnskap og bedre forståelse, samt formidling av forskningsresultater. Skattefordelen skal regnskapsføres på egen konto. Regnskapsføringen må innrettes slik at det fremgår at skattefordelen er anvendt til ikke-økonomisk aktivitet. Beløpet forutsettes anvendt i den ikke-økonomiske aktiviteten i det samme inntektsår som overføringen fant sted, eller senere inntektsår. (2) Stiftelse som er fritatt for formuesskatt etter forskriftens § 2-36-3 , plikter å overføre til forskningsinstituttet et beløp tilsvarende størrelsen av skattefordelen. Vilkårene i første ledd gjelder tilsvarende. Tilføyd ved forskrift 18 des 2008 nr. 1438 (i kraft 1 jan 2008).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 2-36-3: Stiftelse som eier aksjer i forskningsinstitutt
89 ord
Neste
§ 2-38-1: Verdipapirfond
67 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 2-36-4 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 2-36-4, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 2-36-4 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 2-36-4Kom i gang