1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 20-6-1
§ 20-6-1

Overgang til alminnelige regler

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 20-6-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 20-6-1(1) Skattyter kan velge å tre ut av kildeskatteordningen innenfor inntektsåret som kildeskatten blir fastsatt for. Slikt valg tas ved å søke om skattekort for skattlegging etter skattelovens alminnelige regler. (2) Skattyter kan også tre ut av kildeskatteordningen etter utløpet av det inntektsåret kildeskatten er fastsatt for. Slikt valg må tas innen tre år etter utløpet av inntektsåret kildeskatten er fastsatt for. (3) Skattyter som har valgt skattlegging etter skattelovens alminnelige regler, kan ikke tre inn i kildeskatteordningen innenfor samme inntektsår. Tilføyd ved forskrift 18 des 2018 nr. 2130 (i kraft 1 jan 2019 med virkning fra inntektsåret 2019), endret ved forskrifter 11 jan 2021 nr. 81 (med virkning fra 1 jan 2019), 18 des 2023 nr. 2098 (tidligere § 19-6-1).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 20-5-1: Inntektstak for kapitalinntekter
52 ord
Neste
§ 21-2-1: Alminnelige bestemmelser om differansesaldi (jf. skatteloven § 19-2 annet ledd c)
544 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 20-6-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 20-6-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 20-6-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 20-6-1Kom i gang