1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 3-1-2
§ 3-1-2

Familiependlere

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 3-1-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 3-1-2(1) En person anses å ha sitt hjem der ektefelle eller barn er bosatt dersom denne boligen er felles. For skattyter som forsørger og bor sammen med søsken, regnes deres felles bolig som hjem. Felles hjem med ektefelle går foran felles hjem med andre. (2) Pendler ektefeller mellom flere felles boliger, anses de å ha sitt hjem i den ene av boligene etter følgende rangorden: den boligen som de også har felles med barn, den boligen som er selvstendig etter kriteriene i § 3-1-4 , den boligen hvor ektefellene til sammen har sin overveiende døgnhvile. Ektefeller som tar til å pendle mellom flere felles boliger, kan uansett andre og tredje strekpunkt kreve å beholde sin registrering dersom vilkårene i § 3-1-3 femte ledd er oppfylt for begge ektefellene. Tilføyd ved forskrift 10 nov 2000 nr. 1107 (fom inntektsåret 2001).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 3-1-1: Hovedregel om det skattemessige bosted for pendlere
71 ord
Neste
§ 3-1-3: Enslige pendlere
391 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 3-1-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 3-1-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 3-1-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 3-1-2Kom i gang