1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 4-10-4
§ 4-10-4

Hovedregel om verdsetting av næringseiendom

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 4-10-4. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 4-10-4(1) Verdien av næringseiendom fastsettes på grunnlag av en beregnet utleieverdi. (2) Grunnlaget for beregning av utleieverdi etter første ledd for utleid næringseiendom utgjør gjennomsnittet av samlet brutto utleieinntekt for inntektsåret og de to foregående inntektsårene fratrukket eierkostnader. Eierkostnader etter forrige punktum fastsettes til ti prosent av gjennomsnittet av samlet brutto utleieinntekt for inntektsåret og de to foregående inntektsårene. (3) Grunnlaget for beregning av utleieverdi etter første ledd for ikke-utleid næringseiendom utgjør produktet av eiendommens areal og en beregnet kvadratmeterleie multiplisert med faktoren 0,9. Det ses bort fra grunnareal (tomt) ved arealberegningen etter første punktum der bygningene utgjør eiendommens hovedfunksjon. Grunnlaget for beregning av kvadratmeterleie etter første punktum differensieres med hensyn til areal, eiendomstype og geografisk beliggenhet, og fastsettes årlig av Skattedirektoratet på grunnlag av beregninger fra Statistisk sentralbyrå. Ikke-utleid næringseiendom verdsettes ved bruk av kvadratmeterleie som representerer det eiendommen arealmessig i hovedsak benyttes til. (4) Beregnet utleieverdi fremkommer ved at grunnlaget etter andre eller tredje ledd divideres med en kalkulasjonsfaktor. Tilføyd ved forskrift 31 mars 2009 nr. 383 (fom inntektsåret 2009, og 2008 se endringsforskriften III for overgangsregler), endret ved forskrifter 18 nov 2010 nr. 1461 (fom inntektsåret 2010, se endringsforskriften III for overgangsregler), 12 des 2012 nr. 1237 (fom inntektsåret 2013), 10 mars 2014 nr. 260 (fom inntektsåret 2014), 6 aug 2015 nr. 954 (fom inntektsåret 2015).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 4-10-3: Verdsettingsmetoder for næringseiendom
147 ord
Neste
§ 4-10-5: Kalkulasjonsfaktor
102 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 4-10-4 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 4-10-4, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 4-10-4 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 4-10-4Kom i gang