1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-13-1
§ 5-13-1

Hvilke biler bestemmelsene gjelder for

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-13-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-13-1Bestemmelsene i § 5-13 i denne forskrift gjelder for alle typer biler herunder varebiler, kombinerte biler, lastebiler og busser. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for følgende biler: lastebiler med totalvekt på 7.500 kg eller mer og busser med mer enn 15 passasjerplasser. biler som det i lov eller i medhold av lov er fastsatt forbud mot å benytte til annen privatkjøring enn arbeidsreise. biler som er registrert for ni passasjerer eller mer såfremt de brukes i kjøreordning organisert av arbeidsgiver for transport av ansatte på arbeidsreise og ikke brukes privat utover arbeidsreise. Fordelen ved bruk av biler som nevnt i annet ledd fastsettes på grunnlag av faktisk bruk etter skatteloven § 5-10 . Når den ansatte disponerer bil som oppfyller krav til varebil klasse 2 eller lastebil med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg, jf. forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-3 og § 2-6 , og det foreligger tjenstlig behov for en slik bil, fastsettes fordelen etter dette ledd. Fordelen fastsettes etter skatteloven § 5-13 , men med et bunnfradrag i beregningsgrunnlaget. Fordelen kan alternativt fastsettes individuelt ved å multiplisere antall kilometer bilen er brukt privat i inntektsåret med en kilometersats. Individuell fastsettelse forutsetter at det føres elektronisk kjørebok. I arbeidsforhold må kjøreboken administreres av arbeidsgiver og individuell fastsettelse må være brukt ved beregning av forskuddstrekk mv. Elektronisk kjørebok skal dokumentere total kjørelengde samt total kjørelengde for yrkeskjøring. Differansen mellom total kjørelengde og yrkeskjøring anses som privat bruk. Skattedirektoratet fastsetter bunnfradrag og kilometersats som nevnt i fjerde ledd. Endret ved forskrifter 10 jan 2000 nr. 19 (fom skatteåret 2000), 22 juni 2000 nr. 680 (fom inntektsåret 2000), 17 des 2015 nr. 1717 (fom inntektsåret 2016).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-12-35: Unntaksregel for uselvstendig bolig
26 ord
Neste
§ 5-13-2: Sporadisk bruk
53 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-13-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-13-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-13-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-13-1Kom i gang