1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-14-11
§ 5-14-11

Beregning av skatt på opsjoner i arbeidsforhold

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-14-11. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-14-11(1) Skatt på fordel ved opsjon i arbeidsforhold kan for innløsnings- eller salgsåret fastsettes til det beløp som skatten ville ha utgjort dersom opsjonsfordelen var blitt tidfestet med et like stort beløp i hvert av inntektsårene fra og med ervervsåret til og med innløsnings- eller salgsåret. Dette gjelder likevel bare når skatten blir lavere ved slik beregning enn ved ordinær skatteberegning for innløsnings- eller salgsåret. (2) Krav om beregning etter første ledd må settes fram av skattyteren innen fristen for levering av skattemeldingen. Endret ved forskrift 3 jan 2001 nr. 4 (fom inntektsåret 2000), opphevet ved forskrift 19 des 2002 nr. 1716 (fom inntektsåret 2002), tilføyd igjen ved forskrift 20 des 2017 nr. 2377 (med virkning fra inntektsåret 2018).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-14-10: (Opphevet)
24 ord
Neste
§ 5-14-12: Skattlegging av opsjoner i selskap i oppstarts- og vekstfasen
571 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-14-11 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-14-11, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-14-11 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-14-11Kom i gang