1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-15-1
§ 5-15-1

Gaver i arbeidsforhold

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-15-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-15-1(1) Gaver fra egen arbeidsgiver til en verdi av inntil 8 000 kroner regnes ikke som skattepliktig inntekt når gaven gis etter minst 20 års tjenestetid i bedriften og består av annet enn pengebeløp. Det samme gjelder når slike gaver gis etter minst 10 års ytterligere tjenestetid. (2) Jubileums- eller oppmerksomhetsgaver i arbeidsforhold til en verdi av inntil 4 000 kroner per år regnes ikke som skattepliktig inntekt når gaven består av annet enn pengebeløp. Som jubileums- eller oppmerksomhetsgaver regnes gaver i anledning av at bedriften har bestått i 25 år eller i et antall år som er delelig med 25, mottakeren gifter seg, mottakeren fyller 50 år, og deretter hvert tiende år, mottakeren slutter etter minst 10 år i bedriften eller går av med pensjon. (3) Gaver i arbeidsforhold til en verdi av inntil 5 000 kroner per år regnes ikke som skattepliktig inntekt når gaven består av annet enn pengebeløp. (4) Dersom beløpsgrensene etter de foregående leddene overstiges, er overstigende beløp skattepliktig inntekt. Beløpsgrensene i annet og tredje ledd gjelder samlet for gaver både fra egen arbeidsgiver og tredjeparter. Endret ved forskrifter 12 des 2003 nr. 1543 (fom inntektsåret 2004), 9 okt 2009 nr. 1259 (fom inntektsåret 2009), 18 des 2018 nr. 2048 (i kraft 1 jan 2019 med virkning fra inntektsåret 2019), 3 april 2019 nr. 448 (med virkning fra inntektsåret 2019), 13 jan 2021 nr. 75 (med virkning fra og med inntektsåret 2021).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-14-12: Skattlegging av opsjoner i selskap i oppstarts- og vekstfasen
571 ord
Neste
§ 5-15-2: Gaver utenfor arbeidsforhold
45 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-15-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-15-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-15-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-15-1Kom i gang