1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-15-3
§ 5-15-3

Personalrabatter

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-15-3. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-15-3(1) Personalrabatter, herunder 100 prosent rabatt, på varer og tjenester som mottas i et arbeidsforhold regnes ikke som skattepliktig inntekt for den del av rabattene som samlet gir en prisreduksjon på inntil 10 000 kroner per år. Bestemmelsene i dette ledd gjelder varer og tjenester som omsettes i arbeidsgivers virksomhet eller i et annet selskap i samme konsern. (2) Rabatter som ytes via arbeidsgivers leverandører eller kunder likestilles med personalrabatter etter første ledd. (3) Rabatter som nevnt i første og annet ledd skal beregnes på grunnlag av varens eller tjenestens omsetningsverdi i sluttbrukermarkedet. Endret ved forskrifter 18 des 2018 nr. 2048 (i kraft 1 jan 2019 med virkning fra inntektsåret 2019), 3 april 2019 nr. 448 (med virkning fra inntektsåret 2019, se endringsforskriften for overgangsbestemmelser), 1 juli 2019 nr. 951 som endret ved forskrifter 30 okt 2019 nr. 1440 og 29 april 2020 nr. 894 (overgangsregelen forlenget til og med 31 des 2020), 20 des 2024 nr. 3405 (med virkning fra inntektsåret 2025).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-15-2: Gaver utenfor arbeidsforhold
45 ord
Neste
§ 5-15-4: Fordel ved privat bruk av datautstyr utplassert hos arbeidstaker av arbeidsgiver
197 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-15-3 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-15-3, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-15-3 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-15-3Kom i gang