1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-20-12
§ 5-20-12

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-12

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-20-12. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-12§ 5-20-12 . Unntaksregler (1) Selskapets plikt til å trekke skatt i henhold til § 5-20-9 og § 5-20-11 gjelder ikke forsikringer hvor det i henhold til forsikringsvilkårene foreligger alminnelig adgang til uttak fra forsikringens sparekonto. Finanstilsynet skal godkjenne den enkelte forsikringsordning som unntas fra trekkplikten. (2) Dersom samlet årlig avkastning av sparing under forsikringstakerens kapitalforsikring(er) i selskapet ikke overstiger 300 kroner, har selskapet ikke plikt til å foreta skattetrekk etter reglene i § 5-20 del III, og å sende oppgave over avkastningen til skattemyndighetene etter skatteforvaltningsloven § 7-10 . Endret ved forskrifter 18 des 2009 nr. 1726 (i kraft 21 des 2009), 18 des 2014 nr. 1792 (fom inntektsåret 2015), 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-20-11
90 ord
Neste
§ 5-20-13
66 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-20-12 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-20-12, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-20-12 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-20-12Kom i gang