1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-20-3
§ 5-20-3

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-3

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-20-3. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-3§ 5-20-3 . Definisjoner I denne forskrift § 5-20 betyr Premien : Den premien forsikringstakeren har betalt i løpet av året, herunder beløp som er kreditert forsikringstakeren ved innvilget premiefritak. Risikopremien : Anses å utgjøre den årlige risikopremien som ville ha blitt beregnet for den forsikrede for det aktuelle kalenderår med utgangspunkt i den udekkede risikoen ved forsikringspoliseårets begynnelse, og med anvendelse av det beregningsgrunnlaget som er benyttet ved beregningen av risikopremien. Når premien er beregnet ved anvendelse av rabatt på et beregningsgrunnlag, beregnes risikopremien med utgangspunkt i de beregningselementene som det er tatt utgangspunkt i ved fastsettelsen av rabatten. Årsrisikopremien er lik null når premiereserven er større enn forsikringssummen ved inntruffet forsikringstilfelle. Selskapet skal beregne risikopremien etter retningslinjer godkjent av Finanstilsynet. Finanstilsynet kan fastsette forskrifter om beregningsmåten eller gi et selskap pålegg om hvordan beregningen skal utføres. Risikoomkostningsdelen : Den del av premien som skal dekke omkostningene ved risikodekningen under forsikringen. Risikoomkostningsdelen skal anses å utgjøre tre tideler av risikopremien. Sparesaldoen : Den samlede sparing under en forsikring, beregnet etter reglene i denne forskrift § 5-20 . Årsavkastningen : Avkastningen i ett år av oppsparingen under forsikringen, beregnet etter reglene i denne forskrift § 5-20 . Verdien av forsikringen : Sparesaldoen med fradrag av saldoen på den skattetrekkskonto som er knyttet til forsikringen. Selskapet : Det livsforsikringsselskapet som har tegnet forsikringene. Endret ved forskrift 18 des 2009 nr. 1726 (i kraft 21 des 2009).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-20-2
59 ord
Neste
§ 5-20-4
83 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-20-3 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-20-3, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-20-3 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-20-3Kom i gang