1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-20-9
§ 5-20-9

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-9

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-20-9. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-20-9§ 5-20-9 . Selskapets plikt til å trekke skatt (1) Selskapet skal foreta årlig skattetrekk til dekning av forsikringstakerens inntektsskatt av skattepliktig årsavkastning i det foregående år, jf. skattebetalingsloven § 5-4 og § 5-6 . Krav om skattetrekk gjelder inntil ny foreholdsordre er gitt. (2) Selskapet skal føre egen skattetrekkskonto for hver forsikring. Trekkbeløp forrentes etter selskapets gjennomsnittsrente som beregnet etter tredje ledd, og føres til fradrag ved beregning av årsavkastningen. (3) Selskapet skal for hvert år beregne avkastningen ved forvaltningen av dets midler i form av en gjennomsnittsrente. Beregningen skal godkjennes av Finanstilsynet. Finanstilsynet kan fastsette slike retningslinjer ved forskrift eller gi et selskap pålegg om hvordan beregningen skal utføres. Endret ved forskrifter 22 des 2008 nr. 1582 (i kraft 1 jan 2009), 18 des 2009 nr. 1726 (i kraft 21 des 2009).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-20-8
173 ord
Neste
§ 5-20-10
28 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-20-9 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-20-9, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-20-9 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-20-9Kom i gang