1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-41-11
§ 5-41-11

Overgangsregler

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-41-11. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-41-11Hvis forsikringsavtalen er inngått før 1. januar 1985 og livrenten løp før 1. januar 1990, gjelder følgende overgangsregler: Fradragsbeløpet etter § 5-41-3 er forsikringens avbruddsverdi, jf. § 5-41-2 , 1. januar 1990 dividert med det antall år det er avtalt at livrenten skal løpe etter denne datoen. Den skattepliktige inntekten skal likevel være minst like stor som etter Sosialdepartementets regler av 23. april 1954 om skattlegging av livrenter. For livrenter etter § 5-41-4 og § 5-41-5 tegnet forut for 1. januar 1990 gjelder Sosialdepartementets regler av 23. april 1954 om skattlegging av livrenter så lenge livrenten løper. Ved gjenkjøp av livrente etter § 5-41-8 , skal forsikringens avbruddsverdi 1. januar 1990 benyttes i stedet for summen av premier som er innbetalt inntil dette tidspunktet. Innbetaling av premie og tilskudd til premiefond til Egen pensjonsforsikring etter tidligere lov 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt § 44 annet ledd nr. 1, foretatt i inntektsåret 1996 eller tidligere, og som ikke har kommet til fradrag ved fastsettingen av skatt, regnes som livrente dersom vilkårene i denne forskrift er oppfylt. Et beløp tilsvarende det beløp som det ikke er gitt fradrag for, unntas fra skattlegging ved utbetaling under forsikringen. Skattyter må dokumentere, med bekreftelse fra skattekontoret, at fradrag ikke er gitt for de respektive årene. Endret ved forskrift 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-41-10: Utbetalinger fra poliser som ikke er i samsvar med forskriftsbestemmelsene
17 ord
Neste
§ 5-43-1: Anvendelsesområde
36 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-41-11 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-41-11, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-41-11 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-41-11Kom i gang