1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 5-41-3
§ 5-41-3

Livrente

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 5-41-3. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 5-41-3(1) Livrente som nevnt i § 5-41-1 annet ledd og i § 5-41-2 a-d og n, som overstiger innbetalt premie, jf. § 5-41-2 k, er skattepliktig inntekt. Inntekten settes til differansen mellom årets ytelser og et årlig fradragsbeløp beregnet etter annet ledd. Det gis fradrag for tap når differansen som nevnt i annet punktum er negativ. (2) Årlig fradragsbeløp framkommer ved at summen av alle innbetalte premier, jf. § 5-41-2 k, divideres med det antall år som det er avtalt at livrenten skal løpe. I en ytelse etter § 5-41-4 tredje ledd er det årlige fradragsbeløpet summen av innbetalte premier som ikke har kommet til fradrag på tidspunktet for hovedsikredes død, dividert på det antall år det er avtalt at ytelsen skal løpe. Hvis forsikringen skal løpe etter at forsikrede har fylt 90 år, skal bare årene frem til og med det året forsikrede fyller 90 år regnes med. Det tallet det divideres med, skal ikke være større enn 25, og ikke mindre enn 2. Det årlige fradragsbeløpet skal være det samme i hele den tiden livrenten løper, med mindre det i en kollektiv livrente er avtalt at ytelsene skal trappes opp eller ned i bestemte perioder. I slike tilfeller skal fradragsbeløpet fordeles forholdsmessig. (3) Består forsikringen av flere deler, jf. § 5-41-4 og § 5-41-5 , og den samlede premien ikke kan fordeles på den enkelte delytelsen, kan innbetalt premie ikke settes høyere enn premien ved nytegning av en tilsvarende forsikring. Summen av delpremiene kan ikke overstige den samlede innbetalte premien, jf. § 5-41-2 k. De beregnede delpremiene ved nytegning skal i tilfelle reduseres forholdsmessig. Endret ved forskrifter 17 des 2004 nr. 1709 (fom inntektsåret 2004), 18 des 2009 nr. 1703 (fom inntektsåret 2010).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-41-2: Definisjoner
557 ord
Neste
§ 5-41-4: Overlevelsesrente og ektefellerente
110 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-41-3 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 5-41-3, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-41-3 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-41-3Kom i gang