1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 6-41-6
§ 6-41-6

Særlig om konsernbidrag ved beregning av maksimalt rentefradrag

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 6-41-6. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 6-41-6(1) I alminnelig inntekt eller årets udekkede underskudd etter § 6-41 tredje ledd første punktum skal fratrekkes konsernbidrag mottatt fra selskap som benytter den egenkapitalbaserte unntaksregelen i § 6-41 åttende ledd eller fra selskap som nevnt i § 6-41 ellevte eller tolvte ledd. (2) Første ledd gjelder tilsvarende for konsernbidrag mottatt direkte eller indirekte fra selskap som har mottatt konsernbidrag som nevnt i første ledd. Konsernbidrag som skal fratrekkes i alminnelig inntekt eller årets udekkede underskudd etter dette ledd, skal begrenses oppad til størrelsen på konsernbidrag gitt av selskap som benytter den egenkapitalbaserte unntaksregelen i § 6-41 åttende ledd eller som gitt av selskap som nevnt i § 6-41 ellevte eller tolvte ledd. (3) Konsernbidrag som etter annet ledd skal fratrekkes i alminnelig inntekt eller årets udekkede underskudd for mottakende selskap, skal legges til i alminnelig inntekt eller årets udekkede underskudd etter § 6-41 tredje ledd . Tilføyd ved forskrift 20 des 2023 nr. 2164 (med virkning fra inntektsåret 2024).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 6-41-5: Sikkerhetsstillelse mv. fra nærstående part utenfor samme konsern
120 ord
Neste
§ 6-44-1: Hovedregel for arbeidsreise
219 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 6-41-6 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 6-41-6, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 6-41-6 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 6-41-6Kom i gang