Ordlyden i dag
Forskrift om plantevernmidler § 28Produsenter og importører av plantevernmidler skal betale miljøavgift for plantevernmidler. Plikt til å betale avgift gjelder ikke for organismer etter § 27 . Miljøavgiften fastsettes av Mattilsynet som en avgift pr. kg eller liter av det enkelte preparatet. Ved beregning av avgift for et preparat tas det utgangspunkt i en normert arealdose (NAD), dvs. den høyeste tillatte dosering for preparatets dominerende bruksområde. Basisavgiften er kr 2,50 for den mengde som kan brukes på ett dekar. Miljøavgift fastsettes som basisavgift multiplisert med faktor for avgiftsklassen, og divideres deretter på NAD. Mattilsynet fastsetter hvilken avgiftsklasse det enkelte preparatet hører under. Avgiftsklassene inneholder følgende preparatgrupper: avgiftsklasse 1, preparater med lav helse- og miljørisiko; faktor 0,5 avgiftsklasse 2, preparater med lav helserisiko og middels miljørisiko, eller middels helserisiko og lav miljørisiko; faktor 3 avgiftsklasse 3, preparater med middels helse- og miljørisiko, eller lav helserisiko og høy miljørisiko, eller høy helserisiko og lav miljørisiko; faktor 5 avgiftsklasse 4, preparater med middels helserisiko og høy miljørisiko, eller høy helserisiko og middels miljørisiko; faktor 7 avgiftsklasse 5; preparater med høy helse- og miljørisiko; faktor 9 avgiftsklasse 6, hobbypreparater som er konsentrerte; faktor 50 avgiftsklasse 7, hobbypreparater som foreligger i bruksferdig stand; faktor 150. Endret ved forskrifter 23 okt 2017 nr. 1653 . 9 sep 2026 nr. 1779 (i kraft 14 sep 2026).
Endringer i denne paragrafen
Denne paragrafen ble endret 16. september 2026. Vi oppdaget det ved å sammenligne ordlyden mot vår egen kopi fra natten før. Teksten over er den som gjelder nå. Se § 28 hos Lovdata (åpnes i ny fane).
plantevernmiddelforskriften
Forskrift om plantevernmidler: 8 paragrafer har fått ny ordlyd
28. september 2026
plantevernmiddelforskriften
Forskrift om plantevernmidler: 5 paragrafer har fått ny ordlyd
14. september 2026