1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Bokføringsforskriften
  4. § 5-1-1
§ 5-1-1

Salgsdokumentets innhold

Gjeldende ordlyd i bokføringsforskriften § 5-1-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
29. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Bokføringsforskriften § 5-1-1Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde: Nummer og dokumentasjonsdato, angivelse av partene, ytelsens art og omfang, tidspunkt og sted for levering av ytelsen, vederlag og betalingsforfall, og eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt - Merverdiavgift ikke beregnet». Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift. Endret ved forskrifter 26 mars 2010 nr. 464 , 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), 20 des 2013 nr. 1661 (i kraft 1 jan 2014).

Endringer i denne paragrafen

bokforingsforskriften
Bokføringsforskriften: 8 paragrafer har fått ny ordlyd
29. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 4-2: Bokføring i utenlandsk valuta
195 ord
Neste
§ 5-1-1a: Språk i salgsdokument
36 ord
Oversikt
Alle 134 paragrafer i bokføringsforskriften
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-1-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift om bokføring (FOR-2004-12-01-1558) § 5-1-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-1-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-1-1Kom i gang