Ordlyden i dag
Bokføringsforskriften § 5-1-2Angivelse av kjøper, jf. § 5-1-1 nr. 2 , skal minst inneholde kjøpers navn, og adresse eller organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 20. juni 2025 nr. 105 om Enhetsregisteret § 6-2 . Ved salg som nevnt i § 5-1-1 nr. 7 skal kjøpers organisasjonsnummer alltid angis. Dersom kjøper er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA. Angivelse av selger, jf. § 5-1-1 nr. 2 , skal minst omfatte selgers navn og organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 20. juni 2025 nr. 105 om Enhetsregisteret § 6-2 . Dersom selger er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA. Dersom selger er registrert i Merverdiavgiftsregisteret ved representant etter merverdiavgiftsloven § 2-1 sjette ledd, skal også representantens navn og adresse fremgå av salgsdokumentet. Dersom selger er aksjeselskap, allmennaksjeselskap eller filial av utenlandsk selskap skal også ordet «Foretaksregisteret» fremgå av salgsdokumentet, jf. foretaksregisterloven § 10-2 . Videre skal hovedkontorets adresse framgå av salgsdokumentet til slik selger. Dersom slik selger er under avvikling, skal dette framgå av salgsdokumentet. Endret ved forskrifter 26 mars 2010 nr. 464 , 7 sep 2012 nr. 865 , 17 sep 2012 nr. 880 , 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), 22 des 2014 nr. 1865 (i kraft 1 jan 2015), 29 sep 2026 nr. 1933 . Endres ved forskrift 29 sep 2026 nr. 1933 (i kraft 1 jan 2028).
Endringer i denne paragrafen
Denne paragrafen ble endret 1. oktober 2026. Vi oppdaget det ved å sammenligne ordlyden mot vår egen kopi fra natten før. Teksten over er den som gjelder nå. Se § 5-1-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).