1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Bokføringsforskriften
  4. § 5-2-2
§ 5-2-2

Tidspunkt for utstedelse av salgsdokument og dokumentasjon av uttak

Gjeldende ordlyd i bokføringsforskriften § 5-2-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
29. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Bokføringsforskriften § 5-2-2Salgsdokument skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskriften. Bokføringspliktige som leverer årlig skattemelding for merverdiavgift etter skatteforvaltningsforskriften § 8-3-3 eller § 8-3-7 , kan likevel ikke utstede salgsdokument senere enn det kalenderår levering finner sted med mindre bestemmelsen i § 5-1-3 tredje ledd benyttes. Dokumentasjon av uttak skal utstedes snarest mulig etter uttakstidspunktet og senest innen femten virkedager i måneden etter at uttaket fant sted. Bokføringspliktige som leverer årlig skattemelding for merverdiavgift etter skatteforvaltningsforskriften § 8-3-3 eller § 8-3-7 , kan likevel ikke utstede dokumentasjonen senere enn det kalenderår uttaket fant sted med mindre bestemmelsen i § 5-1-3 tredje ledd benyttes. Uttak skal være betryggende registrert i perioden mellom uttaket skjer og dokumentasjon for uttak utstedes. Endret ved forskrifter 26 mars 2010 nr. 464 , 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), 9 des 2016 nr. 1544 (i kraft 1 jan 2017), 18 feb 2025 nr. 392 .

Endringer i denne paragrafen

bokforingsforskriften
Bokføringsforskriften: 8 paragrafer har fått ny ordlyd
29. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-2-1a: Utstedelse av salgsdokument ved formidling
120 ord
Neste
§ 5-2-3: Månedlig fakturering
13 ord
Oversikt
Alle 134 paragrafer i bokføringsforskriften
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-2-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift om bokføring (FOR-2004-12-01-1558) § 5-2-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-2-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-2-2Kom i gang