1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Folketrygdloven
  4. § 8-16
§ 8-16

Sykepengenes størrelse (kompensasjonsnivå)

Gjeldende ordlyd i folketrygdloven § 8-16. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Lov
Sist endret
1. okt 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Folketrygdloven § 8-16Til arbeidstakere ytes det sykepenger med 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Se §§ 8-10 , 8-28 og 8-30 . Det ytes feriepenger av sykepenger fra trygden etter bestemmelsene i § 8-33 .

Endringer i denne paragrafen

folketrygdloven
Folketrygdloven: 89 paragrafer har fått ny ordlyd
1. januar 2027

Naboparagrafer

Forrige
§ 8-15: Rett til sykepenger og feriepenger som arbeidstaker
76 ord
Neste
§ 8-17: Sykepenger fra trygden
152 ord
Oversikt
Alle 544 paragrafer i folketrygdloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 8-16 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Lov om folketrygd (folketrygdloven) (LOV-1997-02-28-19) § 8-16, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 8-16 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 8-16Kom i gang