1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 11-21-1
§ 11-21-1

Anvendelsesområde for bestemmelsene om skattefri overføring av eiendeler

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 11-21-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 11-21-1(1) Bestemmelsene i § 11-21 i denne forskrift gjelder overføring av eiendeler mv. mellom norske aksjeselskaper som inngår i konsern hvor et morselskap på overføringstidspunktet eier mer enn 90 prosent av aksjene i datterselskapene og har en tilsvarende del av de stemmer som kan avgis på generalforsamlingen. Selskap der morselskapet sammen med datterselskap eller ett eller flere datterselskaper til sammen har eier- og stemmerettsandel som nevnt i første punktum, anses som datterselskap etter forskriften. Bestemmelsene i § 11-21 gjelder også overføring av eiendeler mellom norske selskaper som nevnt selv om morselskapet er hjemmehørende i fremmed stat, og når likestilt selskap eller sammenslutning som nevnt i skatteloven § 10-1 første ledd er morselskap. (2) Bestemmelsene gjelder tilsvarende så langt de passer ved overføring av eiendeler mellom norske selskaper som nevnt i skatteloven § 10-40 første ledd. (3) Bestemmelsene gjelder også ved overføring av eiendeler og forpliktelser som nevnt i skatteloven § 11-21 første ledd bokstav d og e. (4) Ved overføring av eiendeler og forpliktelser som nevnt i skatteloven § 11-21 første ledd bokstav c gjelder § 11-21-11. (5) Forskriften gjelder ikke ved overføring av eiendel fra virksomhet som nevnt i petroleumsskatteloven § 5 . (6) Bestemmelsene i § 11-21 gjelder ikke ved overføring av finansaktiva som nevnt i skatteloven § 8-11 første ledd bokstav c, som mottas av selskap i de inntektsår selskapet beskattes etter reglene i skatteloven § 8-10 flg. Regelen i første punktum gjelder bare ved overføring fra selskap som faller utenfor ordningen i skatteloven § 8-10 flg. Endret ved forskrifter 6 juni 2000 nr. 568 (fom inntektsåret 2000), 16 feb 2012 nr. 155 (fom inntektsåret 2012), 21 des 2015 nr. 1804 (fom inntektsåret 2015).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 11-20-11: Solidaransvar for skatter
49 ord
Neste
§ 11-21-2: Hovedregel
123 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 11-21-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 11-21-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 11-21-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 11-21-1Kom i gang