1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 16-29-6
§ 16-29-6

FSFIN Forskrift til skatteloven § 16-29-6

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 16-29-6. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 16-29-6§ 16-29-6 . Beløp i fremmed valuta (1) Regnskapspliktige omregner etter kursen på transaksjonstidspunktet. Regnskapspliktige kan velge å benytte en månedlig gjennomsnittskurs i den utstrekning dette er i samsvar med norsk regnskapsrett. Dersom filialregnskap føres i fremmed valuta etter regnskapsloven § 3-4 , skal årlig gjennomsnittskurs legges til grunn ved omregningen. (2) Ved fastsetting av skatt etter reglene i skatteloven § 10-40 og § 10-60 flg. (NOKUS-reglene), skjer omregning etter kursen ved inntektsårets slutt. (3) Ikke-regnskapspliktige skattytere omregner etter kursen på transaksjonstidspunktet eller etter en årlig gjennomsnittskurs. (4) Hvis skattyter kan dokumentere at en vesentlig del av utenlandsinntekten er vekslet om på et annet tidspunkt og til en annen kurs enn det som følger ved omregning etter norske regler, kan skattemyndighetene samtykke i at en annen kurs skal anvendes ved omregningen. Endret ved forskrifter 8 okt 2012 nr. 956 (fom inntektsåret 2012, tidligere § 16-28-6), 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 16-29-5
51 ord
Neste
§ 16-29-7
133 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 16-29-6 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 16-29-6, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 16-29-6 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 16-29-6Kom i gang