1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 18-3-27
§ 18-3-27

Beregning av fradrag for kostnader knyttet til innmating av kraft til nettet

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 18-3-27. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 18-3-27(1) Innmatingsavgift som bæres av skattyter kan trekkes fra i brutto salgsinntekter, jf. skatteloven § 18-3 tredje ledd a nr. 1. (2) Tilsvarende gjelder kostnader som påløper ved å bringe kraften fra kraftverkets apparatanlegg for utgående ledninger frem til innmatingspunktet i nettet, når kraftleveransen skal verdsettes til spotmarkedspris eller når skattyter godtgjør at avtalt pris for kraftleveransen inkluderer innmatingskostnader til sentralnettet. Kostnader ved fysisk tap i tilknytning til dette fastsettes sjablonmessig som en prosentvis andel av bruttoinntekten. Tapet beregnes ved at en tapsfaktor multipliseres med antall 100 meter linjelengde, der linjelengden avrundes oppover til nærmeste 100 meter. Følgende tapsfaktor skal brukes: Spenningsnivå Linjetype 11 kV 22 kV 66 kV 132 kV 300 kv 420 kv Luftledning 0,078 0,064 0,027 0,012 0,003 0,003 Kabel 0,078 0,04 0,018 0,003 0,003 0,003

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 18-3-26: Beregning av fradrag for kostnader til pumping
110 ord
Neste
§ 18-3-28: Beregning av friinntekt i realisasjonsåret
105 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 18-3-27 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 18-3-27, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 18-3-27 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 18-3-27Kom i gang