1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 18-3-28
§ 18-3-28

Beregning av friinntekt i realisasjonsåret

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 18-3-28. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 18-3-28(1) Ved realisasjon av kraftverk skal friinntekt etter skatteloven § 18-3 tredje ledd b, jf. sjette ledd b, beregnes separat for overdrager og erverver. (2) For overdrager beregnes friinntekten på bakgrunn av dennes inngående skattemessige verdier av driftsmidler mv. pr. 1. januar i realisasjonsåret. (3) For erverver beregnes friinntekten på bakgrunn av gjennomsnittet av dennes inn- og utgående skattemessige verdier av driftsmidler mv. De inngående skattemessige verdiene settes til kjøpesummen. De utgående skattemessige verdiene settes til de skattemessige verdiene av driftsmidler mv. pr. 31. desember i anskaffelsesåret. (4) For overdrager og erverver reduseres friinntekten forholdsmessig etter hvor stor del av inntektsåret de har eid kraftverket.

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 18-3-27: Beregning av fradrag for kostnader knyttet til innmating av kraft til nettet
129 ord
Neste
§ 18-3-29: Unntak for langsiktige kontrakter for kraft til standard fastprisavtaler i sluttbrukermarkedet
485 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 18-3-28 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 18-3-28, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 18-3-28 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 18-3-28Kom i gang