1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 21-2-2
§ 21-2-2

Særlig om differanser i norsk-kontrollerte selskaper hjemmehørende i lavskatteland (jf. skatteloven § 19-2 annet ledd e)

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 21-2-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 21-2-2Aksjonær som fikk andel i høyere eller lavere skattemessige verdier ved innføringen av reglene i den tidligere selskapsskatteloven av 20. juli 1991 nr. 65 kapittel 7 , inntekts- eller fradragsfører differansen ved overføring til gevinst- og tapskonto, jf. skatteloven § 14-45 . Ved realisasjon av aksjene eller ved opphør av skatteplikt etter bestemmelsene i skatteloven § 10-60 til § 10-68 , behandles differansene på følgende måte: Ved realisasjon av aksjene eller ved opphør av skatteplikt etter bestemmelsene i skatteloven § 10-60 til § 10-68 , faller gjenværende differanser bort. Realiseres bare en del av aksjene, faller en forholdsmessig del av differansene bort. Ved realisasjon av aksjer, skal inntektsført differanse legges til aksjenes inngangsverdi. Tilsvarende skal fradragsført differanse trekkes fra inngangsverdien. Endret ved forskrift 18 des 2018 nr. 2130 (i kraft 1 jan 2019 med virkning fra inntektsåret 2019, tidligere § 19-2-2), 18 des 2023 nr. 2098 (tidligere § 20-2-2).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 21-2-1: Alminnelige bestemmelser om differansesaldi (jf. skatteloven § 19-2 annet ledd c)
544 ord
Neste
§ 21-2-3: Utfyllende bestemmelser til skatteloven § 19-2 tredje ledd e
89 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 21-2-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 21-2-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 21-2-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 21-2-2Kom i gang