1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 4-10-6
§ 4-10-6

Utleie av næringseiendom i mindre enn tre år

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 4-10-6. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 4-10-6Dersom eier har leid ut næringseiendommen i mindre enn tre år, legges inntektsårets brutto utleieinntekt til grunn etter § 4-10-4 annet ledd. I slike tilfeller skal eierkostnader fastsettes til 10 prosent av inntektsårets brutto utleieinntekt. Tilføyd ved forskrift 31 mars 2009 nr. 383 (fom inntektsåret 2009, men fom inntektsåret 2008 for verdsettelse av utleid næringseiendom eid av ikke-børsnoterte aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, se endringsforskriften III for overgangsregler). Endret ved forskrift 18 nov 2010 nr. 1461 (fom inntektsåret 2010).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 4-10-5: Kalkulasjonsfaktor
102 ord
Neste
§ 4-10-7: Utleie av næringseiendom i deler av inntektsåret, bortfall av utleieinntekt mv.
180 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 4-10-6 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 4-10-6, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 4-10-6 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 4-10-6Kom i gang