1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 4-10-7
§ 4-10-7

Utleie av næringseiendom i deler av inntektsåret, bortfall av utleieinntekt mv.

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 4-10-7. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 4-10-7(1) Ved utleie av næringseiendom i deler av inntektsåret skal samlet utleieinntekt divideres på antall måneder næringseiendommen har vært leid ut, og multipliseres med 12. Tilsvarende fremgangsmåte benyttes ved inntektsbortfall i en del av inntektsåret. Beregnet utleieinntekt etter dette ledd legges til grunn etter § 4-10-4 annet ledd. Blir eiendommen benyttet av eieren ved utgangen av inntektsåret, skal eiendommen verdsettes som ikke-utleid næringseiendom. (2) Ved inntektsbortfall et helt inntektsår skal siste innrapporterte utleieverdi legges til grunn etter § 4-10-4 annet ledd, forutsatt at eiendommen ikke blir benyttet av eieren ved utgangen av inntektsåret. (3) Utleie i deler av en måned avrundes opp til nærmeste hele måned etter første og annet ledd. (4) Inntektsårets brutto utleieinntekt legges til grunn etter § 4-10-4 annet ledd for eiendom som ikke er mulig å leie ut i deler av året (sesongavhengig utleie). Tilføyd ved forskrift 31 mars 2009 nr. 383 (fom inntektsåret 2009, men fom inntektsåret 2008 for verdsettelse av utleid næringseiendom eid av ikke-børsnoterte aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, se endringsforskriften III for overgangsregler). Endret ved forskrift 18 nov 2010 nr. 1461 (fom inntektsåret 2010).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 4-10-6: Utleie av næringseiendom i mindre enn tre år
77 ord
Neste
§ 4-10-8: Delutleie av næringseiendom
111 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 4-10-7 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 4-10-7, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 4-10-7 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 4-10-7Kom i gang