1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 6-12-1
§ 6-12-1

Beregning av bilholdskostnader ved reduksjon av fradrag for privat bruk

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 6-12-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 6-12-1(1) Samlede kostnader ved bilhold etter skatteloven § 6-12 annet ledd beregnes på følgende måte: Som kostnader regnes de faktiske utgifter skattyter har hatt vedrørende bilen i året. Finansieringsutgifter medregnes likevel ikke, med unntak for leievederlag. Eier skattyter bilen, tillegges for verdiforringelse 17 prosent saldoavskrivninger med utgangspunkt i bilens listepris som ny. For skattyter med leiet bil tillegges ikke beregnede kostnader for verdiforringelse. Regnes det med privatkjøring bare for en del av den perioden skattyteren har hatt bilen, avkortes kostnadene forholdsmessig ved beregning av maksimalt tilbakeføringsbeløp. (2) Skattedirektoratet kan gi regler til utfylling og gjennomføring av denne paragraf. Endret ved forskrift 17 des 2004 nr. 1709 (fom inntektsåret 2005).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 6-2-2: Avskjæring av fradrag ved tap på utestående fordring
345 ord
Neste
§ 6-13-1: Delegasjon
183 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 6-12-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 6-12-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 6-12-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 6-12-1Kom i gang