1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 6-13-1
§ 6-13-1

Delegasjon

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 6-13-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 6-13-1(1) Det kan gis fradrag for merutgifter ved kost og losji for skattyter som på grunn av arbeidet må bo utenfor hjemmet. Fradraget for slike kostnader gis for en periode på inntil 24 måneder fra det tidspunktet skattyteren først gis fradrag. Fradragsperioden kan forlenges med inntil nye 24 måneder ved skifte av kommune for både pendlerbolig og arbeidssted. Tidsbegrensningen gjelder ikke for pendler som bor på brakke. (2) Pendlerbolig i form av brakke eller pensjonat regnes ikke å være egnet for å oppbevare og tilberede mat, og anses ikke for å ha kokemuligheter. (3) Departementets myndighet etter skatteloven § 6-13 annet ledd til å fastsette satser og etter fjerde ledd til å gi regler til utfylling og gjennomføring, delegeres til Skattedirektoratet. Endret ved forskrifter 19 des 2017 nr. 2376 (med virkning fra inntektsåret 2018, men likevel slik at bortfall av fradragsrett etter § 6-13-1 første ledd tidligst får virkning fra 1. januar 2020), 25 mai 2018 nr. 762 (fra inntektsåret 2018), 20 des 2022 nr. 2397 (med virkning fra og med inntektsåret 2023), 20 des 2024 nr. 3405 (med virkning fra inntektsåret 2025).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 6-12-1: Beregning av bilholdskostnader ved reduksjon av fradrag for privat bruk
109 ord
Neste
§ 6-13-10: Anvendelsesområde og forholdet til andre fradrag
172 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 6-13-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 6-13-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 6-13-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 6-13-1Kom i gang