1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 6-61-1
§ 6-61-1

Skip i fart

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 6-61-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 6-61-1Som skip i fart etter skatteloven § 6-61 annet ledd regnes ikke: skip under 100 brutto registertonn, skip uten eget fremdriftsmaskineri, skip som vesentlig går i fart på norske innsjøer og elver, skip i stasjonær virksomhet og havnetrafikk. Det samme gjelder skip i annen virksomhet over begrenset fartsområde hvor utseilt distanse ikke overstiger 30 nautiske mil, med mindre mannskapet har avtalt turnusordning som forutsetter sammenhengende opphold om bord på skipet i minst 3 uker om gangen. Skip i annen virksomhet over begrenset fartsområde som utfører fartøysoperasjoner med stasjonære innslag, herunder brønnbåter, anses ikke for å være i stasjonær virksomhet etter denne bestemmelsen. losjiskip eller skip som brukes som arbeidsplattformer, misjonsskip, teaterskip o.l. i eller mellom norske havner, skip som tilhører eller drives av Forsvaret, med mindre skipet er et marinefartøy med kommando heist. Marinefartøy med kommando heist anses som skip i fart selv om vedkommende fartøy måler under 100 brutto registertonn, lystfartøy, representasjonsfartøy, skyssfartøy o.l., fiske- og fangstfartøy i den tid fartøyet brukes til fiske og fangst, fartøy i petroleumsvirksomheten for så vidt angår undersøkelse, leteboring, utvinning, utnyttelse og rørledningstransport. Denne begrensningen gjelder ikke på fartøy som driver forsynings-, beredskaps-, og ankerhåndteringstjeneste, seismiske eller geologiske undersøkelser og annen sammenliknbar virksomhet, samt konstruksjons-, rørleggings-, eller vedlikeholdsaktivitet. Endret ved forskrift 19 des 2023 nr. 2162 (med virkning fra inntektsåret 2024).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 6-60-2: Vilkårene om hovedbeskjeftigelse og minst 130 dagers deltakelse i fiske eller fangst i samme inntektsår
108 ord
Neste
§ 6-61-2: Vilkårene om hovedbeskjeftigelse og minst 130 dager arbeid om bord i samme inntektsår
69 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 6-61-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 6-61-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 6-61-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 6-61-1Kom i gang