1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 6-60-2
§ 6-60-2

Vilkårene om hovedbeskjeftigelse og minst 130 dagers deltakelse i fiske eller fangst i samme inntektsår

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 6-60-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 6-60-2(1) Vilkåret om minst 130 dager deltakelse i fiske eller fangst i inntektsåret anses oppfylt for skattyter som har en arbeids- eller oppdragsavtale som i gjennomsnitt forutsetter minst 130 dagers deltakelse pr. år. For fisker med ansvar for det fartøyet fisket skal utføres fra (selvstendig næringsdrivende), kan alternativt den forutsatte varighet dokumenteres med driftsopplegg for fartøyet. Det kreves i tillegg at fiske eller fangst er skattyters hovedbeskjeftigelse. (2) Det gis fradrag etter skatteloven § 6-60 selv om fisket eller fangsten avsluttes tidlig eller påbegynnes sent i inntektsåret, forutsatt at deltakelsen for øvrig oppfyller vilkårene i første ledd. Tilføyd ved forskrift 12 des 2008 nr. 1328 (fom inntektsåret 2009).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 6-60-1: Arbeidsinntekt av fiske eller fangst
120 ord
Neste
§ 6-61-1: Skip i fart
218 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 6-60-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 6-60-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 6-60-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 6-60-2Kom i gang