1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 8-16-11
§ 8-16-11

Krav om reduksjon i beregnet tonnasjeskatt

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 8-16-11. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 8-16-11(1) Skattyter kan kreve reduksjon i tonnasjeskatt for skip eller hjelpefartøy etter bestemmelsene i § 8-16 del B for den del av inntektsåret det foreligger miljødeklarasjon for fartøyet. (2) Første ledd gjelder tilsvarende inntil 2 måneder etter at fartøyet har skiftet reder, jf. forskrift av 28. november 2000 nr. 1194 om miljødeklarasjon i forbindelse med miljødifferensiering for skip og flyttbare innretninger § 6 tredje ledd nr. 1, dersom ny miljødeklarasjon etableres for fartøyet innen utløpet av nevnte periode. (3) Krav om reduksjon i tonnasjeskatt etter første og annet ledd må fremmes ved levering av skattemeldingen for det enkelte inntektsår. (4) Skattyter som fremmer krav etter denne bestemmelse anses overfor skattemyndighetene selv å ha gitt opplysningene i miljødeklarasjonen for fartøyet. Tilføyd ved forskrift 18 des 2000 nr. 1306 (fom inntektsåret 2000), endret ved forskrifter 26 mai 2008 nr. 490 , 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 8-16-10: Anvendelsesområde
60 ord
Neste
§ 8-16-12: Miljøfaktor
129 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 8-16-11 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 8-16-11, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 8-16-11 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 8-16-11Kom i gang