1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. FSFIN Forskrift til skatteloven
  4. § 8-16-12
§ 8-16-12

Miljøfaktor

Gjeldende ordlyd i fsfin forskrift til skatteloven § 8-16-12. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
10. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

FSFIN Forskrift til skatteloven § 8-16-12(1) Ved krav etter § 8-16-11 første ledd beregnes reduksjonen i tonnasjeskatt på grunnlag av deklarert miljøfaktor i henhold til bestemmelsene i forskrift av 28. november 2000 nr. 1194 om miljødeklarasjon i forbindelse med miljødifferensiering for skip og flyttbare innretninger. (2) Ved krav etter § 8-16-11 annet ledd beregnes reduksjonen i tonnasjeskatt på grunnlag av ny deklarert miljøfaktor for fartøyet. (3) Skattyter kan ved klage innen fristen som følger av skatteforvaltningsloven § 13-4 første ledd kreve at vedtak etter forskrift 28. november 2000 nr. 1194 om miljødeklarasjon i forbindelse med miljødifferensiering for skip og flyttbare innretninger, overprøves av Miljøverndepartementet med virkning for fastsetting av skatt. Tilføyd ved forskrift 18 des 2000 nr. 1306 (fom inntektsåret 2000), endret ved forskrift 9 des 2016 nr. 1534 (i kraft 1 jan 2017).

Endringer i denne paragrafen

fsfin
Eierskap må være hos skattepliktig eller samme konsern
10. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 8-16-11: Krav om reduksjon i beregnet tonnasjeskatt
149 ord
Neste
§ 8-16-13: Reduksjonsfaktor
95 ord
Oversikt
Alle 532 paragrafer i fsfin forskrift til skatteloven
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 8-16-12 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FOR-1999-11-19-1158) § 8-16-12, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 8-16-12 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 8-16-12Kom i gang