1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Bokføringsforskriften
  4. § 5-5-1
§ 5-5-1

Kjøpsdokumentets innhold

Gjeldende ordlyd i bokføringsforskriften § 5-5-1. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
29. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Bokføringsforskriften § 5-5-1Kjøpsdokumentet skal være salgsdokumentet selger har utstedt, og skal inneholde de opplysningene som fremgår av delkapittel 5-1 og § 5-3-12 . Ved kontantkjøp fra detaljist skal kjøpsdokumentasjonen, i tillegg til opplysningene nevnt i første ledd, inneholde angivelse av kjøper når vederlaget overstiger kr 1 000 inklusive merverdiavgift. Kravet til angivelse av kjøper etter første punktum gjelder ikke når det er betalt med den bokføringspliktiges betalingskort. Når kjøper ikke er angitt eller kan identifiseres gjennom bruk av betalingskort etter første eller annet ledd, skal formålet med eller bruksområdet for varene og tjenestene klart fremgå av dokumentasjonen. Dokumentasjonen skal dateres og signeres. Dokumentasjon av kjøp som er lagt ut av en ansatt i den bokføringspliktige virksomheten skal inneholde angivelse av kjøper (arbeidsgiver) når kjøpet gjelder varer eller tjenester som er beregnet for videresalg eller som direkte innsatsfaktor i vare- eller tjenesteproduksjon og vederlaget overstiger kr 1 000 inklusive merverdiavgift. Ved andre typer kjøp skal den ansatte utarbeide og signere en datert oppstilling som viser hvilke kjøp som er foretatt. Formålet med eller bruksområdet for varene og tjenestene skal fremgå av dokumentasjonen. Dokumentasjonen skal også være i samsvar med aktuelle regler i forskrift 21. desember 2007 nr. 1766 til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven. Utleggsdokumentasjonen skal så vidt mulig utstedes innenfor den merverdiavgiftsterminen utleggene er foretatt. Kassakvittering skal oppbevares sammen med eventuell annen dokumentasjon, herunder dokumentasjon som nevnt i fjerde ledd. Dersom mottatt salgsdokument er uriktig eller på annen måte ikke tilfredsstiller kravene i delkapittel 5-1 og § 5-3-12 , må kjøper kreve nytt salgsdokument. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må kjøper kunne sannsynliggjøre at kjøpet er en reell utgift for kjøpers virksomhet. Tilføyd ved forskrift 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), endret ved forskrift 20 des 2016 nr. 1752 (i kraft 1 jan 2019), 4 des 2020 nr. 2589 .

Endringer i denne paragrafen

bokforingsforskriften
Bokføringsforskriften: 8 paragrafer har fått ny ordlyd
29. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-4-7: Dispensasjon
41 ord
Neste
§ 5-5-2: Dokumentasjon av merverdiavgift, tollavgift og særavgifter ved innførsel av varer
106 ord
Oversikt
Alle 134 paragrafer i bokføringsforskriften
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-5-1 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift om bokføring (FOR-2004-12-01-1558) § 5-5-1, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-5-1 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-5-1Kom i gang