1. Felles for alle
  2. Regelverk
  3. Bokføringsforskriften
  4. § 5-5-2
§ 5-5-2

Dokumentasjon av merverdiavgift, tollavgift og særavgifter ved innførsel av varer

Gjeldende ordlyd i bokføringsforskriften § 5-5-2. Vi varsler deg hvis den endres.

Regelverk
Forskrift
Sist endret
29. sep 2026
Endringer
1

Ordlyden i dag

Bokføringsforskriften § 5-5-2Grunnlaget for beregning av merverdiavgift ved innførsel av varer, grunnlaget for varer det ikke skal beregnes merverdiavgift av, tollavgift og særavgifter skal dokumenteres med innførselsdeklarasjon og grunnlagsdokumenter knyttet til slik deklarasjon, jf. § 7-5-1 første ledd i forskrift 27. oktober 2022 nr. 1901 om inn- og utførsel av varer . Det skal foreligge særskilt dokumentasjon som viser hvilke beløp som inngår i grunnlaget for beregning av merverdiavgift ved innførsel av varer og selve avgiften. Tilføyd ved forskrift 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), endret ved forskrifter 22 des 2022 nr. 2461 (i kraft 1 jan 2023), 27 juni 2024 nr. 1325 .

Endringer i denne paragrafen

bokforingsforskriften
Bokføringsforskriften: 8 paragrafer har fått ny ordlyd
29. september 2026

Naboparagrafer

Forrige
§ 5-5-1: Kjøpsdokumentets innhold
302 ord
Neste
§ 5-6: Dokumentasjon av lønn mv.
331 ord
Oversikt
Alle 134 paragrafer i bokføringsforskriften
Se hele regelverket

Bli varslet hvis § 5-5-2 endres

Vi sammenligner ordlyden i denne paragrafen mot vår egen kopi hver natt. Endres den, får du beskjed — med hva som sto der før og hva som står der nå.

Gratis. Ingen konto nødvendig.

Kilde: Forskrift om bokføring (FOR-2004-12-01-1558) § 5-5-2, hentet fra Lovdatas åpne data 15. august 2026 under NLOD 2.0. Les § 5-5-2 hos Lovdata (åpnes i ny fane).

Følg § 5-5-2Kom i gang